Alexandra er en af dem der arbejder med problemet
Billede: © Alexandra Instituttet

Gartner

Gartner forudser at 25 % af al kundesupport vil ske via chatbots i 2020. Det betyder at andelen af servicedesks, der anvender chatbots til noget af servicen, skal være omkring 75 – 100 %. Skal det nås, så skal chatbots forstå dansk.

Sprog

Chatbots i fase 1 kan være liniære algoritmestyrede. I fase 2 baseres de på Kunstig Intelligens (AI). Der er det danske sprog en barierre, for mange af dem er ikke gode nok til at forstå hvad vi mener på dansk. Målet er klart, Chatbots skal forstå dansk.

Sophie Løhde er citeret for  ”vi skal sikre at det danske sprog ikke bliver en hindring for brugen af ny teknologi”. Den tidligere regering havde til hensigt at afsætte 30 mio kroner til en fælles dansk ”sprogressource”, at udvikle danske sprogværktøjer, så bl.a. chatbots i fremtiden kan forstå dansk.

Alexandra

Når 25 % af al kundesupport vil ske via chatbots i nær fremtid, har vi travlt med at få sproget på plads. På Alexandra Instituttet i Aarhus arbejder man allerede med algoritmer til automatisk sproghåndtering på dansk. I et projekt sammen med DR udvikler de dansk sprogteknologi, så både det private og det offentlige kan udnytte fordelene ved at bruge teknologierne.

Læs mere hos Alexandra

Kilde: Alt om Data 14/2019  og www.alexandra.dk

Indlæg af Ivan Munk på CXO2´s blog om IT på www.CxO2.dk/blog

Chatbots skal forstå dansk
Del gerne til dine kontakter:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tagget på:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *