Nethandel med vindere og tabere med foto fra Pixabay

Coronakrisen har fået flere danskere i gang med on-line  køb af dagligvarer. Det digitale salg af fødevarer udgør dog fortsat kun en lille del af det samlede behov på det danske marked, nok kun et par procent.  Men det stiger mere i disse dage end nogensinde før.  Nogle netbutikker beretter om +700 % på antal ordrer. Men det er nethandel med vindere og tabere, og dagligvarer netbutikkerne er vinderne, om end det er på et kedeligt grundlag det sker

Ikke kun dagligvarer

On-line køb af andre forbrugsvarer stiger også, især elektronik, bøger, legetøj og fitness udstyr. Salg af tøj og sko stiger mærkeligt nok ikke, men mon ikke det kommer, hvis de fysiske butikker er lukket længe.

Samlet set er det stor varians, det er som nævnt nethandel med vindere og tabere. Hele 56% mærker tilbagegang, mens 31% har fremgang, – nogle med meget stor fremgang og nogle med meget stor tilbagegang. Selvfølgelig – situationen taget i betragtning – er det billetter, hoteller og rejser, der trækker helt i bund. Alt om data skriver om det her.   

Niels Ralund, direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel tror, at coronakrisen vil give handelen af dagligvarer på nettet et gennembrud i Danmark. Det er på en dybt ulykkelig baggrund, men et faktum. Raland mener, at coronavirusset vil ændre hele måden, vi handler på nettet i fremtiden. Og at vi fremover for alvor begynder at købe dagligvarer online.

Men en sådan uforudset stor vækst er ikke uden udfordringer.

Udfordring nr 1: Mandskab

Netbutikkerne er ikke forberedt på pludselig vækst, og så kommer den samtidig med, at de i stigende grad mangler personale pga. sygdom.  Dem der har fælles lager med fysiske butikker mangler ikke varer. Men en del har tydeligvis problemer med logistik, både varer til lageret og personale til pakning og forsendelse. Finans har omtalt den udfordring her.

I USA styrker Amazon sin varehuse-logistik for at møde den kommende efterspørgselspukkel ved at hyre op mod 200.000 nye ansatte: Det er et vildt tal og måske mere promotion end reelt. Tallet blev citeret i adskillige medier, og senere viste det sig korrekt, da Amazon oplyser om 175.000 nye ansatte i marts/april. Vores danske Nemlig.com annoncerede først efter 200 medarbejdere og to uger senere endnu flere.

Udfordring nr 2: Skalering

De mest populære (kendte) netbutikker, der sælger dagligvarer on-line, har haft usædvanlig stor aktivitet.

Udfordringen er her, at deres softwareløsning eller hostingpartner ikke kan følge med. Om det er transaktioner, en cloud kontrakt eller en programmeret grænse er ikke til at vurdere. Måske er det så simpelt, at det er et licensproblem i form at maksimalt antal brugere. Det kan også være et maks, der er programmeret ind, fordi løsningen ikke performer ved flere brugere.

Det gælder for eksempel Nemlig.com, som fra den første dag af Corona krisen havde tusindvis af kunder i kø for at bestille. En af de første dage var det 15.000 i kø langt ud på aftenen. Herunder ses et skærmklip, hvor der var 73.453 i kø.

corona giver kø ved nethandel
Skærmklip fra nemlig.com

Hel så galt så det ikke ud hos Coop.dk, som dog i disse corona dage skriver, at de oplever ekstraordinær stor efterspørgsel for at købe dagligvarer online og arbejder på højtryk for at efterkomme dette. Derfor vil der forekomme udsolgte varer eller længere leveringstider, hvilket de naturligvis beklager. De melder desuden “givet situationen forbeholder vi os retten til at reducere ualmindeligt store bestillinger”.

Mange må skrue op for kapaciteten, licenser indkøbes, software optimeres og nye scaleringsaftaler indgås med cloud-tjenesterne.

crona pakke udbringning (pixa bay foto)

Udfordring 3:  Udbringning

Flere lokker med gratis levering ved relativt små indkøb. Og der opstår nye services, som corona-venlig levering, hvor man garanterer renlighed og inden nær kundekontakt. At afhente en pakke på udleveringsstedet kan i sig selv være uønsket eller risikabelt, så flere netbutikker har genopfundet levering ved døren som dengang, der var noget der hed Post Danmark.

Der opfindes andre tricks og løsninger, som Power, der skriver om “Corona sikker udlevering”. Den lokale Konditorbager i Højbjerg med typisk kun en ekspedient tilbyder nu, at man kan ringe bestillingen ind og betale med Mobile-Pay. Så får man varerne leveret ude i bilen, når man kommer forbi. Noget Bilka har succes med i deres Click&Collect, hvor der i disse dage er længere ekspeditionstid og kø ved udleveringen.

Dagrofa med Spar og Meny og lokale købmand lancerer et nyt, fælles projekt, som er oprettet særligt pga. coronavirussens indtog i Danmark, og deraf efterspørgsel af hjemmelevering af dagligvarer. Det er simpelt i form af telefonbestilling og dagen efter levering ved døren. Nok en service til kunderne, og en god service, men også et modangreb på, at den konkurrerende dagligvare nethandel øger voldsomt, så de skal med på toget i 11. time.

med på Corona toget (pixa bay foto)

Udfordring 4: Med på toget

Dem, der ikke er kommet i gang, taber nu virkeligt distance til konkurrenter, der allerede har en fungerende netbutik.  Så nå vi taler om nethandel med vindere og tabere, er taberne i den grad dem, der ikke kom med på toget i tide. At opbygge en ny netbutik er ikke noget man bare lige gør.

Det er selvfølgeligt nemmere, når man i forvejen har en fysisk butik, og har indkøb, lager og forretningsmodel kørt ind. Et eksempel er Søstrene Grene, som kom i luften på 14 dage. De var nu nok i gang med arbejdet i forvejen, siden konkurrenten Tiger introducerede deres webshop i februar.

Men det er et faktum, at dem der ikke inden corona satte ind, havde lavet og markedsført en nethandel, er bagud på point.

Leverandørerne af software har set nemme ordrer, og markedsfører sig meget med hurtige løsninger. Der er også nye løsninger der dukker op, som f.eks. Haderslev Erhvervsråd, der på rekordtid lancerer en  fælles webshop for alle detailhandlende i Haderslev Kommune. Webshoppen kan både hjælpe de butikker, der ikke har egen webshop, til en hurtigt start.

Udfordring 5: Den fysiske butik lukker ned

Den danske strategi med at bede flest muligt om at arbejde hjemme får dele af detailhandlen til at reagere med lukkede butikker. Da man samtidig lukker butikscentre, går en del fysiske butikker kold allerede der. Og i Frankrig og Italien er alle butikker ud over dagligvarehandel og apoteker allerede lukket som en del af de landes strategi. I Danmark er indført krav (vask og m2 pr kunde), som skal opfyldes for at kunne holde åbent. Flere og flere lukker dog frivilligt af hensyn til sit personale, – eller fordi kunderne udebliver. Selv med regeringens støttepakker, kan forretninger ikke leve længe uden omsætning.

Dyn fysiske butik er ofte både showroom, lager og logistik for butikkens nethandel. Nu skal man uden varsel have sin nethandel til at fungere uden den fysiske butik bagved.

Og når ens fysiske butik lukker, er man på den, hvis ikke man har en nethandel etableret. Hvis man ikke har en nethandel, så er en Quick and Dirty løsning aktuel, – hvad som helst er bedre end ingenting.

Udfordring 6: Sikkerhed

Handel på nettet er ikke risikofrit, hverken for kunden eller udbyderen.

Kunder kommer i klemme, når kriminelle opretter falske butikker. Når vi stimler sammen på netbutikker, er der mange, der vil misbruge det i form af fake butikker og fake tilbud for at snyde folk. I pressen er omtalt to nyoprettede netbutikker – med falsk e-mærke – som sælger håndsprit. De afsender angiveligt ikke nogle varer, men samler alene kreditkort oplysninger ind. Kender du ikke butikken, så tjek hvem der har registret domænet og hvornår. Heldigvis har regeringen fokus på dette, og skærper kontrol og bødestørrelser for dem, der misbruger corona situationen.

Netbutikkerne selv kan også komme i klemme. Tidligere i år kom Magento/Bahne i klemme, og tabte flere millioner på det. Og for kort tid siden skrev Version2, at den danske kortbetalingsplatform Yourpay havde ignoreret advarsler om, at deres platform behandlede kortdata usikkert og mod de gældende standarder. Det handler om, at en fejlbehæftet plugin sagtens kan uploades til WordPress, og i god tro tages i brug af tusindvis af webbutikker.

Eksempel: den sjove

Torvemarkeder er jo lukket. En grønthandler på Samsø sætter ikke bare lige en webbutik op, men mindre kan jo også fungere. Et sjov og hyggelig – og sikkert godt fungerende – eksempel er en gartner på Samsø, der via et håndskrevet opslag på Facebook.udbyder sine produkter og tilbyder udbringning i Århus.

 Nethandel med vindere og tabere, her nethandel på den simple måde
Gartneriet “Samsømanden” på Samsø

Eksempel: fødevare nethandel

Eksempel: medicin

Mange ved, at de kan se og forny recepter online, men færre køber medicinen på nettet for at få det leveret til døren. Apotekerne melder, at der er ekstra travlt på online bestilling. Man vil helst ikke ud og slet ikke stå i kø på apoteket, og samtidig gerne have købt ind til nogle ugers forbrug, så ikke overraskende peaker medicin online. 

Der er nogle få webbutikker og ret gode faciliteter til at få leveret gennem et lokalt apotek. Her er links. Selv vores lokale apotek har indført, at varerne kan afhentes på fortovet udenfor butikken.

Læs mere..

Læs mit blog indlæg om generelle it forhold under corona krisen og i mit første indlæg, hvor covid-19 nævntes er også gode links, historie og baggrund.

Indlæg af Ivan Munk på CXO2´s blog om IT på www.CxO2.dk/blog

Følg min side på Linkedin og se når der er nyt på bloggen.

Nethandel med vindere og tabere
Del gerne til dine kontakter:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Advertisements

Tagget på:                         

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *