Mark Zuckerberg fra Meta (produktet Facebook) udsendte d. 25/10-2021 en lang investor-update som optakt til en lancering af hans Virtual Reality planer. For at forstå Facebook Reality, skal vi først lave et brush-up på gammelkendt viden om Product Life Cycle. Bagefter fortælles om det nye Facebook, og om Facebook har en fremtid.

Product life cycle

Det er lidt teknisk her, så hvis du kun vil læse om Facebook, så hop over dette afsnit om livscyklus. Man kan se et produkts liv som en kurve, en Product Life Cycle (produktlivscyklus). De forskellige teorier og lærebøger deler den op i 4 eller flere faser, men budskabet er det samme.

Eksempel på product life cycle. Kilde: SlideModel.com (c)
Eksempel på Product Life Cycle. Kilde: SlideModel.com (c)

Product Life Cycle er tiden fra et produkt bliver introduceret på markedet, til det er taget af hylderne. Faserne i en cyklus er typisk 1) start-up (udvikling), 2) introduction (introduktion), 3) growth (vækst), 4) maturity (modenhed) og 5) decline (tilbagegang). Nogle arbejder med andre termer i modellen, som f.eks. idéfase, konceptudvikling, testning, markedsstrategi, produktudvikling, markeds test og markeds kommercialisering. En cyklus kan være fra dage til mange år afhængig af produkt og branche.

Når man er opmærksom på, at et produkt har en udløbstid på markedet, kan modellen udvides med næste produkt, som skal være klar, når det forrige går i decline-fasen, så man konstant er i markedet. Og der ligger en af Facebooks aktuelle udfordringer.

Illustration af at næste produkt er klar i forrige produkts decline-fase
Illustration af at næste produkt er klar i forrige produkts decline-fase

Disrupt dig selv

Det her kan være løbende evolution. Men det kan også være, at næste produkt er revolutionerende og sparker forrige produkt langt væk. Det er nemlig ikke ukendt, at det kan være nødvendigt at disrupte sig selv. For flere år siden skrev “Alt om Data” den vigtige læresætning ”Disrupt dig selv – før en anden gør det”. I netop den sammenhæng er det interessant at se det, som Facebook gør. Er Facebook ved at disrupte sig selv? Måske, – men måske så langsomt, at man kun kan kalde det udvikling og innovation.

Anbefalet bog om disruption: Disrupt dig selv.
Disrupt dig selv og bliv en del af fremtiden.

Facebook redefinerer sig selv

I hvert fald sidder man på direktions kontoret hos Meta (Facebook), og det ene øjeblik nyder omsætningsfremgangen og næste øjeblik kigger på afgrunden. Jeg tror at Facebook, ikke firmaet men produktet, er på vej til “decline” fasen. Nok er der stadig næsten 3 milliarder brugere, nok stiger deres omsætning kvartal for kvartal, men produktets popularitet falder. Og så kigger de mod næste produkt cyklus. Så den korte udgave er: Hvis de ikke lykkes med at redefinere produktet, dør det langsomt, – og det er sådan set allerede godt på vej.

Det er ikke en brændende platform, for af de 3 mia. brugere er næsten 2 mia. på platformen dagligt. Men Facebook ved alt om brugerprofilerne, så selv med de svimlende tal, er de nok bekymrede over fremtiden. Vurderet ud fra popularitet og brugerkreds, trods de mange brugere, ER det en brændende platform.

Vigtigst er nok, at virksomheder, foreninger og +40 generationerne fylder mere og mere, mens de yngre – i hvert fald i den teknologiske vestlige verden – er på vej væk fra Facebook. Hvor de før var online i timevis, kigger de nu kun ind lejlighedsvis for at holde sig lidt opdateret på mediet. Teenagere og tween-agere er ikke bare trendsættere, de er meget vigtige brugere at have fat i. Hopper de af, er produktet på vej i decline-fasen i dets Product Life Cycle.

Facebook indrømmede ultimo 2021 i deres investor-update, at de har oplevet et årelangt fald i brugergruppen teenagere og unge voksne. Mens Facebook historisk fokuserede på at appellere til det største antal brugere, sagde Zuckerberg (25.10.2021), at de nu i stedet vil prioritere unge i alderen 18 til 29, at deres tjenester bliver stærkere for unge voksne.

Pres alle steder fra

Det er ikke kun brugerne, der kan bekymre Facebook. Debatten raser om (mis)brug af personlige data. Og påstanden fra whistlebloweren Frances Haugen om, at Facebook længe har kendt til skadelige virkninger af sine platforme, at Facebooks algoritme promoverer konflikt og hadefuldt indhold, og at WhatsApp kan give unge psykiske problemer.

Så er der brok, – ikke kun på Facebook men det er især på Facebook. Brok, tilsvining, negative kommentarer og dårligt sprog i kommentarer på Facebook jager brugere væk. De unge er allerede væk. Måske er der en dag kun brokkerne tilbage. Læs mere om det i mit indlæg om brokkeri her.

En endnu større udfordring er EU og Margrethe Vestagers fokus på tech-giganters dominans, – en tech-regulering er på vej, og lande samarbejder internationalt for at bringe orden og balance på markederne. Så det er ikke kun EU nu, for ultimo 2021 præsenterede et flertal i Repræsentanternes Hus lovforslaget “Ending Platform Monopolies Act”, der skal gøre det muligt at opsplitte flere af tech-giganterne, f.eks. at udskille Instagram, WhatsApp og Facebook-produktet fra Facebook, YouTube fra Alphabet og også lave om på Amazon.

Strategisk handling nr 1: Nyt navn

Sidder Facebook nu bare og nyder den enorme reklameindtægt og venter på lovindgreb og en stejl decline-fase. Nej, det er de for dygtige til.

Det første er, at adskille produktnavn og firmanavn. I praksis skabes så et skel mellem firmaet Facebook og platformen Facebook. Fokus som tech-gigant bliver mindre, rent teknisk er man jo mindre end før. Så er de kommet lovgiverne i forkøbet.

Fremover hedder produktet stadig Facebook, men koncernen har skiftet navn fra Facebook til Meta. Den organisatoriske opdelingen skal vise, at Facebook har vokset sig fra at være et socialt medie. Meta er en reference til metaverse, en sammensætning af ordene meta og universe, og refererer til en slags virtuel virkelighed på nettet. Den satsning forklares i “Strategisk handling 3” nedenfor.

Vi ændrer vores navn for at afspejle vores engagement i metaverse fremtiden“, skriver Meta i en pressemeddelelse. “Lige nu er vores brand så tæt knyttet til ét produkt, at det ikke kan repræsentere alt det, vi laver“, sagde Zuckerberg. Både Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp beholder deres navne, kun moderselskabet hedder nu Meta. Det ligner det Google gjorde, da de ændrede navn til Alphabet og gjorde Google til et datterselskab i Alphabet.

Strategisk handling nr 2: De unge

Det næste er at få fat i de unge Facebook brugere igen. Med usædvanlig åbenhed/tydelighed melder Zuckerberg ud, at de nu vil prioritere unge i alderen 18 til 29. For at understrege strategien siger han, at det vil være ledestjernen for alle udviklingsafdelinger nu, og så meget, at det går ud over andre ting. Han advarer direkte investorerne om, at brugertallet for +40 generationerne derfor nu vil stige langsommere end de ellers ville gøre, og har gjort.

Der skal mod til at satse på et synkende skib så meget, at man ikke kan holde de sejlende skibe ved lige. jeg kan ikke få øje på, hvad der skal lokke de unge tilbage.

Strategisk handling nr 3: VR

Med i planen er også, at de unge brugere tages – på lang sigt – med over i et nyt univers, iflg. Meta. Med andre ord tage dem med over i næste Product Life Cycle jf. figuren ovenfor. En fundamental ny platform, som pinedød skal være klar før den gamle er for langt i decline-fasen. Hvordan fanger man de yngre på en platform? Ingen ved det. Men game-branchen kan det jo. Det er 3D, et Virtual Reality (VR) univers og intelligente reaktioner, som kun kunstig intelligens (AI) kan skabe. I fremtiden skal det være noget, som Zuckerberg kalder et ”metaverse”.

Facebook har ikke lagt skjul på, at de kiggede den vej. Da de tilbage i 2014 købte Oculus VR, en stor spiller på VR markedet, viste de vejen. De købte innovation, de købte kompetence, de købte flere års udvikling. At købe en frontrunner er en sikker vej til at udvikle sig, og de ville med på Virtual Reality toget. Og siden har de brugt en stor del af udviklingsbudgettet på Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR).

Den nye strategi lanceredes d. 28/10 2021 på Facebooks Virtual Reality konference “Connect”. Samtidig ændredes rapportering af regnskaber, så applikationerne er en division i regnskabet som “Family of Apps”, mens alle aktiviteter om VR og metavers rapporteres for sig som “Facebook Reality Labs”.

Man taler om en vanvittig høj investering i The Metaverse, man har nævnt at 10.000 programmører er på opgaven. Målet er, at vi skal opleve internettet og data, som stod vi i et tredimensionelt computerspil. At forstå Facebook Reality nu er at følge med Facebook, – undskyld nu Meta – ind i metavers.

Andre i manegen

Der er andre der arbejder med metaverse, – det er interessant at se på Fortnite, Roblox og Decentralland som beskrevet her.

Stor usikkerhed

Er det som Meta gør med Facebook rettidig omhu, eller er det dygtigt strategisk fremsyn? Og vil brugerne med på rejsen? Vil investorerne med? Kommer der et disruption udefra, eller lykkes det Meta at disrupte sig selv? Kun tiden vil vise det. Men lige nu ligner det kloge, strategiske og store tiltag. Men jeg er oprigtigt bange for, at det er for sent, – eller for ambitiøst.

Indlæg af Ivan Munk på CXO2´s blog om IT på www.CxO2.dk/blog

28. okt. 2021

Læs mere om disruption og metavers

Indlæg på bloggen om Disruption fra øst

Indlæg på bloggen om at Disrupt er ikke død

Læs om product life cycle hos TheStreet eller Marketing-insider.

Læs mere om hvordan metaverse kan komme til at se ud

Vi du drøfte disruption på et teammøde, afdelings-seminar, ledermøde eller andet firma-arrangement, – så bestil et foredrag om disruption, gerne tilrettet til jeres virksomhed og jeres produkter: CxO2 services – CXO2

Vil du abonnere på nye indlæg på denne blog?
Så besøg LinkedIn udgaven og tryk på FØLG eller
besøg Facebook udgaven og tryk på SYNES OM.

Forstå Facebook reality
Del gerne til dine kontakter:
Annonce

Annonce
Tagget på: